Volvo FH16

Nyomtatás

Volvo FH16

A Volvo FH16 alváza

Minden szállítási feladatra alkalmas.

A Volvo FH16 alkalmassá tehető a legváltozatosabb szállítási célokra is. Az alváz különböző magasságban, felfüggesztési rendszerrel, fékrendszerrel és perifériás berendezésekkel érhető el.

A vontatók és teherautók három különböző alvázmagassággal érhetők el:

Az alacsony alváz különösen alkalmas ömlesztett áruk szállítására jó utakon, teljes légrugózással. A közepes magasság megfelel az alacsony első felfüggesztésű teherautókhoz, első lap- és légrugózással egyaránt. A magas nehéz építőipari területeken dolgozó laprugós teherautóknak készült.

Volvo FH16 alvázfelépítés

Kiterjedt és személyreszabható alvázkínálat.

Széles alvázkínálattal rendelhető az FH16, többféle alvázmagassággal, tengelytávolsággal és felfüggesztéssel. Az egységesített felépítés miatt a vontatók és a teherautók azonos alapelemekből épülnek fel. Ez azt jelenti, hogy a teherautók egyszerűen személyreszabhatók, például az üzemanyagtartály és az akkumulátor áthelyezésével. A könnyebb felépítményezés érdekében oldalt akár teljesen üres alvázkeret is választható. Az alvázkialakítás és felépítményezés problémáira kiváló megoldást nyújt a Volvo egyedülálló furatos távtartó megoldása, amely moduláris, előfúrt furatok csoportjain alapul

Felfüggesztés

Kétfajta felfüggesztés készül a Volvo FH16 teherautóhoz - légrugózású és laprugózású. A légrugózás magas szintű komfortot biztosít a vezetőnek és a rakománynak egyaránt, jótékony hatással van az egész teherautóra, és növeli az alváz hasznos élettartamát. A hagyományos laprugózás sokkal inkább alkalmas nehéz építőipari járművekbe, amelyek nagyfokú stabilitást igényelnek, vagy folyamatosan magas tengelyterheléssel közlekednek.  A laprugózás lehet parabolikus rugós, vagy hagyományos laprugós. A parabolikus rugó gazdaságos és jó kezelhetőséget kínál, míg a laprugók a nehezebb szállítási feladatok követelményeinek is megfelelnek.

Légrugós felfüggesztés

A Volvo ECS (elektronikusan vezérelt felfüggesztés) magas fokú kényelmet biztosít a vezető és az áruk számára egyaránt. Az automatikus magasságszabályzó rendszer a terheléstől és az útfelület egyenetlenségeitől függetlenül mindig azonos magasságban tartja a teherautót. A kézi magasságszabályzás a cserefelépítmények gyorsabb cseréje, illetve a raktér-padlózat és a rakodórámpa magasságának könnyű összehangolhatósága révén egyszerűbb rakománykezelést tesz lehetővé. A távirányító a még egyszerűbb rakodás érdekében a rakodórámpa magasságának beprogramozását is lehetővé teszi a vezető számára. A Volvo ECS két változatban érhető el: teljes légrugózás a teherautó valamennyi kerekénél, illetve csak hátsó légrugózás, kizárólag a hátsó felfüggesztésnél.

Laprugós felfüggesztés

A Volvo FH12 hagyományos laprugós és parabolikus rugós kivitelben is készül. A hagyományos laprugók az építőipari alkalmazásokra készült teherautókhoz célszerűek, amelyeknél fontos szempont a stabilitás, illetve folyamatosan magas tengelyterhelésekkel kell közlekedniük. Parabolarugót elsősorban az első tengely felfüggesztéseinél szokás használni, és légrugós, parabolarugós vagy hagyományos hátsó felfüggesztéssel egyaránt kombinálható.

Volvo FH16 fékek

A piacvezető fékrendszer.

A fékrendszer elektronikus vezérlésű, ESP fékstabilizátoros EBS-szel felszerelt tárcsafékekből áll, alternatívaként a jól bevált Z-fékkulcsos kerékfékek választhatók. E lehetőségek egyaránt olyan nagy hatékonyságú kiegészítő fékrendszerekkel kombinálhatók, mint például a VEB és a retarder. Az EBS (elektronikusan vezérelt fékrendszer) gyors reakcióidejű tárcsafék-rendszer, amely a szóló teherautók, illetve a járműszerelvények esetében egyaránt fokozza a menetbiztonságot. A légrugós teherautók alapkivitelben rendelkeznek az EBS rendszerével. A jármű elektronikus rendszere által szabályozott tárcsafékek jelentős előnyöket kínálnak. A Z-fékkulcsos dobfékek elsősorban hagyományos felfüggesztéssel szerelt járműveken használatosak.

A Volvo FH16 erőátvitele

Volvo FH16 hátsó tengely

Az egyszeres áttételű hátsó tengelyek a kisebb, míg a kerékagy-áttétellel rendelkezők a nagyobb. A hátsó tengely az erőátvitel utolsó eleme, feladata, hogy a lehető legkisebb tapadásvesztéssel vigye át a motor erejét az útra. Valójában a hátsó tengely juttatja el a motor erejét a teherautó hajtott kerekeihez, és a Volvo számos változatban kínálja, az adott szállítási tevékenységtől és össztömegtől függően. Mindegyik változatot a magas fokú megbízhatóság és a csekély energiaveszteség jellemzi. Az egyszeres áttételű hátsó tengelyek a kisebb, míg a kerékagy-áttétellel rendelkezők a nagyobb szerelvény-össztömegekhez kaphatók.

Hátsó tengely egyszeres áttétellel

Alacsony szerelvény-össztömegekhez a Volvo egyszeres áttételű hátsó tengelyek szóló és tandem változatait kínálja. Az egyszeres áttétel egy lépésben módosítja a kardántengelyről érkező nyomatékot a hajtott kerekek számára, ezért a kedvező üzemanyag-fogyasztást elősegítve kis tömeggel és csekély belső veszteséggel működik. A Volvo FH16-hoz egy végáttételes szóló és tandem hátsó tengelyek kaphatók, a tandem variáns használata esetén a szerelvény össztömege elérheti a 70 tonnát is.

Hátsó tengely kerékagy-áttétellel

A nehéz körülmények között, illetve nagy szerelvény-össztömegekkel használt teherautókhoz a kerékagy-áttétellel rendelkező hátsó tengelyek szóló és tandem változatai kaphatók. A kardántengelyen érkező forgatónyomatékot a végáttétel és a kerékagyban működő áttétel egyaránt módosítja. Az agyáttételes hátsótengelyek ellenállnak a nagy rakományok terhelésének, a Volvo FH16-hoz kapható hátsótengely-konfigurációkkal akár 100 tonnás szerelvénytömeg is elérhető.

A Volvo FH16 motor

A Volvo FH16-ot a Volvo D16E motor 580 vagy 660 lóerős változatával szerelik - ez egy 16-literes, soros, hathengeres motor, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. A hengerfej egy darabból van öntve, felülfekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep, valamint elektronikusan vezérelt befecskendezők találhatók rajta. A D16E felszerelhető a szabadalmaztatott VEB+ (Volvo Engine Brake) rendszerrel, amely magas motorfék-teljesítményről gondoskodik, valamint 1000 Nm-es, hátsó motormeghajtású mellékhajtással is kiegészíthető. Mindegyik motorváltozat széles fordulatszám-tartományon belül ad le nagy forgatónyomatékot, ami kiváló húzóerőt és vezethetőséget eredményez. A D16E alacsony üzemanyagfogyasztást és alacsony tömeget kínál, valamint teljesíti az Euro 4 előírásait.

Sebességváltó

A Volvo FH16-ban a D16E motor és az I-Shift sebességváltó felülmúlhatatlan hajtásláncot alkot. Az I-Shift olyan kimagasló vezethetőséget biztosít, amelyhez hasonlót korábban egy teherautó sem nyújtott. Két kézi kapcsolású sebességváltó is választható. Mindkettő 14 fokozatú, felezős tartományváltó, amelynek legmagasabb fokozata direkt, vagy annál hosszabb áttételű. A Volvo kézi sebességváltói kábeles működtetésűek, ezért könnyű velük a váltás, és számottevően kisebb a zaj és a vibráció. A sebességváltók kombinálják a nagy teljesítményt a jó ergonomiával.

A Volvo FH16 fülkéi

A Volvo FH16 fülkéjének belseje

Három különböző felszereltségi csomag választható:

Valamennyi lehetőség variálható felszereltségi szinteket és magas szintű kényelmet kínál, ideális üléspozícióval, anatómiailag tervezett ülésekkel, alacsony zajszinttel, nagyteljesítményű klímával és világszínvonalú biztonsággal.A fülke belsejének kialakítása jól átgondolt, kényelmes és kiváló munkakörnyezetet kínál, amely hálóhellyé is alakítható. A műszerfal mindemellett kedvező elrendezése révén minden helyzetben könnyű hozzáférést biztosít a vezető számára a szükséges információkhoz.

Fülkeváltozatok

Az FH16 fülkéi magas szintű komfortot és kényelmes életteret kínálnak. Egy fülkének a lehető legtágasabb belteret kell nyújtania, az elérhető legnagyobb tárolóhelyekkel kiegészítve. Három fülkeváltozat választható: A hálófülke elosztófuvarozáshoz, és olyan szállítási feladatokhoz, amelyeknél a járművezetőnek a teherautóban kell töltenie az éjszakát. Az éjszakai hálóhelyek 1 vagy 2 személy számára is kényelmesek lehetnek. A Globetrotter fülkék magastetős hálófülkék, belföldi és nemzetközi hosszú távú, illetve elosztófuvarozáshoz. A fülkék magasabbak, és az extra magasság a tárolóhelyek méretét is növeli. A Globetrotter fülkében 1 vagy 2 személy kényelmesen alhat. A Globetrotter XL fülkék akár két személy számára is kényelmes éjszakai tartózkodást kínál. Ez egy extra magas hálófülke, belföldi és nemzetközi hosszú távú, illetve elosztófuvarozáshoz.

Hálófülke

A hálófülke kényelmes éjszakai pihenést biztosít egy vagy két személy számára, és bőséges tárolóhelyet kínál.

Rakodóhelyek:

Éjszakai pihenés:

Irodai csomag:

Globetrotter fülke

Bőséges magasság mellett számos rakodóhely áll rendelkezésre, a fülkében könnyű a mozgás, és két ember is kényelmesen alhat benne.

Rakodóhelyek:

Éjszakai pihenés:

Irodai csomag:

 Külső

A Volvo FH fülkéinek tervezésekor nagy hangsúlyt kapott az aerodinamikus dizájn és a biztonság. A fülke jobb kilátást biztosít, valamint első részét sima, lekerekített sarkú elemek borítják. Egyéni légterelők és komplett légterelőszoknya-csomagok csökkentik még tovább a légellenállást.

A Volvo FH16 fülke jellemzői: