Untitled Document


Untitled Document
 




Szerszámosláda - Technikai Portál

Hasznos információk az akkumulátorokról.

Untitled Document

Akkumulátorok karbantartása

Akkumulátor állagmegóvás télen

Rendszeres használat mellett a mai akkumulátorokra szinte egy másodperc figyelmet sem kell fordítani. De ha eljön a tél, és a garázsban nyugovóra tér a motor, vagy csak nem használjuk olyan gyakran, megindul a spontán öregedés. Ne feledjük, hogy akár csekélyke hathetes semmittevés tönkreteheti a teljesen jó akkumulátort is.


Aki még nem rakta le a motort, azzal is előfordulhat, hogy reggelente indítási problémával találkozik, ami legtöbbször az akkumulátor hibájára vezethető vissza. A négy évnél idősebb (a gyártás évét a pólusok egyikén, vagy egy külön matricán jelzik) akksik ólomlemezei már károsodtak, lerakódik bennük az iszap, teljesítményük csökken, ilyenkor az utántöltés már nem sok eredménnyel kecsegtet. A legcélravezetőbb megoldás az új akkumulátor vásárlása.

Ha azonban fiatalabb a rakoncátlankodó akksi, vagy nem akarunk - nem tudunk - új akkumulátort vásárolni, próbáljuk megjavítani áramforrásunkat, azaz feltölteni. Kiszereléskor először a negatív, majd a pozitív pólust kell lekötni. Amennyiben nem zárt rendszerű az akkumulátorunk, ellenőrizzük a savszintet, és ha szükséges, töltsük fel desztillált vízzel. Soha nem szabad savat utántölteni az akkumulátorba!

Célszerű a töltés előtt kisütni is, de ezzel vigyázzunk, mert nem mindegy, hogy mekkora terheléssel, és mekkora feszültségig tesszük ezt. Ezért inkább az ilyen karbantartást bízzuk szakműhelyre! Töltés előtt vegyük le a zárókupakokat, hogy a töltés közben keletkező gázok el tudjanak távozni. Ezek a gázok mérgezőek, ezért fontos, hogy a helység is jól szellőző legyen. Csak egyenárammal szabad tölteni, és a töltőáram az akkumulátor kapacitásának maximum 1 tized része legyen. (14 Ah-s akku 1,5 A töltőárammal tölthető.)

Tévhit, miszerint a motor téli tárolásakor a kiszerelt akkumulátort meleg helyre kell vinni. Az akkunak mindig van egy bizonyos önkisülése, vagyis akkor is merül, amikor nincs rajta semmilyen fogyasztó. Ez a merülés annál gyorsabb, minél melegebb az akku. Tehát +20 C fokon gyorsabban lemerül, mint -10 C fokon. Igaz azonban, hogy hidegben nehezebben indul a motor, de ezt egyrészt a sűrűbb kenőolaj okozza, másrészt a hideg akkunak csökken az indítóképessége, de ezzel az akksi nem károsodik.

Állás során az akkumulátor nemcsak önkisülése miatt veszít töltéséből, de a legtöbb riasztórendszer és immobilizer fokozottan szipolyozza ki az erőt, ami nagyszerűen gyorsítja a merülés folyamatát. Ez végül megöli az akkumulátor, ami a motorost nem csak kellemetlen helyzetbe hozza, hanem bizony költségbe is veri, mert vásárolhat egy újat.

Az akkumulátor téli állapotmegőrzésére két módszert ajánlunk. Vagy töltsük fel rendszeres időközönként klasszikus akkumulátortöltővel, vagy az állás során folyamatosan használjunk csepptöltőt.

Ha az első megoldást válasszuk, akkor háromhetente célszerű leballagni a garázsba, és feltölteni az akkumulátort. Fontos azonban arra figyelnünk, hogy a hagyományos autós akksitöltők 6-7 Ah-val töltik az akkumulátort, ami hozzávetőleg 10-szer nagyobb, mint ami a motorkerékpárnak megfelelő lenne, ezért könnyen előfordulhat, hogy túltöltjük az akkumulátort, ha nem ügyelünk rá.

Ezzel szemben a csepptöltővel semmi más dolgunk sincs, mint rácsíptetni az akkumulátor két pólusára, ami aztán tipp-topp állapotban tartja az akksit tavaszig. Ez ugyanis csak a maximális töltöttségi állapotig tölti az akkumulátort, aztán kikapcsol, majd amikor egy szint alá merül az akksi, ismét rátölt.

Azon kívül, hogy állás során nem hagyjuk lemerülni az akkumulátort, az is fontos, hogy az akkumulátor pólusai tiszták legyenek, ne mozogjanak a kábelsaruk, ne legyenek eloxidálódva, korrodálódva.

Az ólom-sav akkumulátorokkal legyünk elővigyázatosak. A sav mérgező, maró folyadék, nem csak a ruhánkat teszi tönkre. Lehetőleg tartsuk függőleges helyzetben. Egy savas akksi élettartama ugyanis nagyban függ attól, hogy hányszor borultunk vele fel.
Kevesebb problémánk van az akkumulátorunkkal, ha motorunk úgynevezett LF (Liqui-Fix) technológiájú akkumulátorral van szerelve. Ezek használat előtt helyezhetők üzembe, és 180 fokos dőlésig kifolyás biztosak, akár döntött helyzetben is beépíthetők, gondozásmentesek, így utántöltést nem igényelnek, de nem is tölthetők.

Forrás

 











Topsites automatikus bannercsere program - Kontraszt Produkció
InterStat.hu